Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ta čtyřka je synku v pořádku...

27. 02. 2016 8:21:47
Mám tři děti, jedno na vysoké, jedno na střední a jedno na základní škole. Jsem spíše pro větší inkluzi, segregaci vnímám jako něco negativního. Ovšem je otázkou, zda má být inkluze hlavním tématem debat o současném školství.
Uvědomil jsem si to i při sledování diskusí právě na téma "inkluze". Většina debat není zaměřena na snahu pochopit motivaci druhé strany, zjistit, kde jsou problémy a pak najít nějaké všeobecně přijatelné, či ještě lépe "nejlepší" řešení a na něm spolupracovat. A tím celou společnost někam posunout. Není se tomu co divit, právě na školách jsme se nic takového neučili. Ani uroveň většiny jiných veřejných debat není v tomto ohledu příliš inspirativní.

Letos v pololetí donesl syn vysvědčení z gymnázia a hned hlásil, že super, žádná trojka. Mělo to jen jeden háček a tou byla čtyřka s češtiny. Jsem v tomto směru asi ideální rodič, za to, že nejsou trojky, jsem ho pochválil a po zjištění, že čtyřka byla hlavně za větné rozbory, větné členy apod., což celé syn označil zde nepublikovatelným výrazem, jsem řekl, že to je v pořádku, protože to v životě potřebovat nejspíš nebude a že jen nesmí na konci roku propadnout.

Myslím, že větší problém než "inkluze" je to, že se v roce 2016 děti v České republice stále učí v češtině teoretické větné rozbory, příslovečná určení apod, detaily z biologie, které zapomenou hned po písemce, vzorečky z fyziky, kterým většina nerozumí, chemické reakce a mnoho dalších věcí, které většina z nás a to i vysokokoškoláků, dávno zapomněla. Kdybychom dnes jako dospělí měli znovu psát písemky ze základní školy, myslím, že velká část z nás by to jednoduše nezvládla.

Mám stále pocit, že velká část škol funguje jako ústav, který má dětem do hlav nacpat jakýmkoliv způsobem určité množství teoretických informací a dělá to proto, že je to pro děti prý důležité. Čím vyšší stupeň, tím více a složitějších informací. To ale podle mě bylo důležité možná naposledy někdy v 19. století.

Z mé životní zkušenosti vyplývá něco trochu jiného - pro profesně úspěšný, spokojený a šťastný život /a tím neříkám, že takový každý den žiju/ jsou důležitější věci než znát různá přislovečné určení, umět řešit rovnice s odmocninami nebo znát fyzikální vzorečky. Nevolám po zrušení předmětů jako čeština, matematika nebo biologie, jen myslím, že zabírají místo podstatnějším věcem pro budoucí život našich dětí. A tou druhou věcí je, že by již na základních i středních školách měla být mnohem větší diferenciace v tom, co se jednotlivé, s důrazem na "jednotlivé", děti učí. Protože pro někoho bude určitě mít smysl umět dopodrobna fyziku, zatímco pro jiného chemii. Pro všechny děti společně by to ale mělo být asi něco jiného.

Otázka zní: Podporuje náš školský systém v dětech větší sebedůvěru, kreativitu, umění řešit problémy, kriticky přemýšlet, nenechat sebou manipulovat, umět vyjádřit svoje potřeby, schopnost spolupracovat, kvalitně komunikovat, vytvářet kvalitní vztahy, mít dovednosti a návyky důležité pro každodenní život, mít dobrou fyzickou, ale vlastně i psychickou kondici?

Myslím, že odpověď na výše uvedené je spíše ne. Nedávám to za vinu nikomu, je to problém celé společnosti, pokud si neuvědomíme, že tu provozujeme nejspíš poněkud zastaralý a neefektivní vzdělávací systém, byť v dobré víře. Toto není kritika učitelů ani ředitelů ani MŠMT, je to jen pokus o zamyšlení se nad tím, zda je otázka inkluze opravdu tou hlavní otázkou, kterou by mělo české školství nyní řešit.

Myslím, že důležitější otázkou je to, co má být "produktem" celého vzdělávacího systému a jak zajistit, abychom si z generace na generaci předávali ty nejdůležitější informace, zkušenosti, dovednosti a návyky. To není otázka zda inkluze ano, nebo ne, ale co a jak změnit, aby celý vzdělávací systém měl co nejlepší smysl a efekt. Ideálně tak, aby se děti do školy těšily a viděly smysl v tom, co tam dělají.
Autor: Jan Korytář | sobota 27.2.2016 8:21 | karma článku: 34.82 | přečteno: 6592x

Další články blogera

Jan Korytář

Škola - základ života. Ale jde o to jaký...

Citát z diskuse na mém profilu: "Opět by to chtělo zavést tresty na školách. Dát do rukou učitelům spět dutky a rakosky. Zavést ve školách prostě tělesné tresty a ukázat žákům kdo je ve třídě pán.

28.12.2016 v 16:16 | Karma článku: 11.39 | Přečteno: 533 | Diskuse

Jan Korytář

Kdo udělá chibu, je blbeček?

Přiznal jsem v jednom článku, že nevím, že se důchody přidávají poměrně. Kdo má hodně, dostane víc, kdo málo, ten méně. Myslel jsem, že když si přečtu, že vláda přidá důchodcům 300 Kč, že to je všem stejně. Spletl jsem se.

29.9.2016 v 7:36 | Karma článku: 23.03 | Přečteno: 1369 | Diskuse

Jan Korytář

Veřejná omluva Angele Merkelové za některé spoluobčany

Kancléřku Merkelovou přivítala podle tisku část Čechů pískotem a skandováním vulgárních hesel. To část lidí skutečně nemá v hlavách ani trochu rozumu?

25.8.2016 v 14:43 | Karma článku: 33.36 | Přečteno: 3098 | Diskuse

Jan Korytář

Tak si večer v klidu meju nádobí a pak...

...mě napadlo, že si k tomu pustím Český rozhlas. Tam zrovna šel rozhovor se zástupcem ombudsmanky Stanislavem Křečkem: Když jsem ho chvíli poslouchal, málem jsem upad...

24.8.2016 v 12:32 | Karma článku: 17.81 | Přečteno: 1701 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Petr Bajnar

Malá předvolební úvaha

Komu dát hlas v blížících se volbách? Tuto otázku si jistě klade v těchto hodinách a dnech řada občanů ČR.

18.10.2017 v 18:07 | Karma článku: 6.56 | Přečteno: 268 | Diskuse

Tomáš Gayer

Pravá, levá - která je ta pravá?

Téma tohoto dnešního blogu: Pravá nebo levá? Politické strany v tom mají "naprosté" jasno. Ale jak je to v životě ve skutečnosti?

18.10.2017 v 15:44 | Karma článku: 14.50 | Přečteno: 262 | Diskuse

Václav Vít

Kacířské zamyšlení.

Existují věci, které obtížně snášejí legraci. Možná by stálo za to, je v tomto směru drobet otužit a sejmout z nich tíživá tabu.

18.10.2017 v 15:20 | Karma článku: 5.42 | Přečteno: 285 | Diskuse

Ota Luňák

Tajný náčelník

Průvodce psychedelickou terapií. Aby psyechedelika nesloužila k pouhému „zbystřování důvtipu“, je nutné mít hluboký vnitřní zájem a motivaci k transformaci sama sebe.

18.10.2017 v 13:53 | Karma článku: 4.15 | Přečteno: 193 |

Zuzana Hubenakova

Blues o tlustých pažích

Nač chodit kolem horké kaše, je potřeba se postavit čelem k jistému opomíjenému tématu. Tímto společensky přehlíženým předmětem diskuzí jsou... tramtadadáááá: tlusté ruce.

18.10.2017 v 13:34 | Karma článku: 27.61 | Přečteno: 1438 | Diskuse
Počet článků 19 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2407

Jsem směšný a trapný politik, mluvka a provokatér. (převzato z diskusí pod blogy) :-) Jinak jsem ekolog, manažer, aktuálně náměstek primátora v Liberci, který věří, že má smysl snažit se o lepší svět a že záleží na tom, co děláme a jak se chováme. Věřím v sílu vizí, i když se zdají zpočátku nereálné. Jsem praktický idealista.

 

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.