Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D90a81v91i65d 44G97r76u28b41e14r 7128442127842

I když je mým celoživotním údělem zhruba to, co doporučuje učit pan autor tohoto blogového článku (máme pro to hezký český název "techniky duševní práce"), nikdy bych si nedovolil zanedbat něco z osnov jakéhokoliv gymnazijního předmětu. Když se mi nějaká klasická školní pasáž nelíbí, tak se ji nejdříve co nejlépe naučím, a pak bojuji za změny osnov třeba svými články, knihami, kurzy. Přece nemohu coby středoškolský student brát právo do svých rukou a se známou hnusnou výmluvou "na co mi to bude?" si ohýbat školní řád a studijní povinnosti. Jak to mohu cca v 16 letech už tak jistě vědět? To by mi taky rázný učitel mohl kontrovat řečnickou otázkou "na co ty nám budeš?" a sebejistě mne zprovodit ze světa:-).

Navíc - techniky duševní práce a klasické učivo všeobecné vzdělanosti se náramně podporují. Umění studovat, paměťové dovednosti, komunikace u zkoušek, zvládání trémy, dobré vztahy s učiteli a spolužáky... To je tím jedním a pomáhá tomu druhému.

+2/0
2.3.2016 18:47

M87i37c65h13a43l 18K42o54n62o72p68a 8623535380373

Myslím, že by bylo celkem zajímavé sledovat reakci toho studenta poté, co by jej rázný učitel zaskočil tou řečnickou otázkou.;-D

0/0
2.3.2016 20:48
Foto

L87e55o77n94t94ý19n16a 49C33h13v44á43t22a56l61o88v64á 1923475326

Já bych vycházela z toho, že středoškolské vzdělání není povinné. Mělo by mít jistou úroveň a mělo by obnášet jisté penzum teoretických znalostí. Stejně jako vysokoškolské, pokud se zaměříme jen na použitelnost v běžném praktickém životě, dá se vystačit se základní školou a nějakým praktickým učebním oborem. Takže pokud má někdo problém s teoretickými znalostmi, měl by se jít vyučit třeba truhlářem. Tam takové znalosti potřeba nejsou. Většina těch stížností nejspíš vychází z nevhodně zvoleného typu vzdělávání.

+3/0
2.3.2016 0:17

K36a72r79e53l 92Š25v38é38d63a 5373561520979

Poslední dobou je mezi žáky nejpoužívanější věta: To se učit nebudu, to nepotřebuji vědět ! ... Pokud si myslíte, že nepotřebujete znalosti jako jsou rovnice s odmocninami a fyzikální vzorečky pro rychlost, tak si pak nestěžujte, že jediná práce ke které vás pustí, je skládání jogurtů do regálů v noční směně v Tescu ...

+2/0
1.3.2016 21:56

L32e46n93k95a 93J78e80l53i92n53k56o81v29á 6765615245500

S dovolením pár poznámek (nechci naštvat, jsem přítel. :-) :

1) Gymnázium je škola, která má poskytovat encyklopedické znalosti - tedy připravit studenta na VŠ, přesněji, na jakoukoli VŠ - od technického, přes medicinské, ekonomické .... až po filozofické zaměření. Pokud jste chtěl synkovi zajistit vědomosti úžeji zaměřené, měl jste mu doporučit studium na jiné střední škole.

2) Pro komunikaci je docela důležité mít pojem o stavbě souvětí a vět. Použiji velmi jednoduchý příklad: "Jezte, děti!" X "Jezte děti!" - poněkud rozdíl, že?

3) Obsah učiva je problém věčný. Svět je složitý a těžko odhadnout, co budou děti doopravdy potřebovat. (Co my víme, zda nepřijde za chvíli obávaný blackout a nebudou nejvíce potřebovat přežít v přírodě, orientovat se bez GPS atd. - opět používám křiklavý případ)

Obsah učiva je tak trochu mix tradice a setrvačnosti, ale také touha předat zkušenosti minulých generací, zohlednit požadavky součanosti s předpokladem, že budoucnost jí bude hodně podobná. A teď to všechno nacpěte do časové dotace hodin, do často líných mozečků :-) teenagerů - a ještě tak, aby výsledky byly dobře měřitelné, protože ty budou předkládány kontrolním orgánům, ty se budou měřit i na zkouškách.

4) Tzv. soft skills (tedy jak píšete "sebedůvěru, kreativitu, umění řešit problémy, kriticky přemýšlet, nenechat sebou manipulovat, umět vyjádřit svoje potřeby, schopnost spolupracovat, kvalitně komunikovat, vytvářet kvalitní vztahy ..." ... by se měli učit právě při procesu - a to nejen ve škole, ale hlavně za podpory rodiny. Naučit se překonávat překážky a dokázat zvládnout i nudné věci (vytrvalost, úsilí), srovnat se i nesympatickým učitelem (vztahy a kominukace), jít do hloubky problému (větný rozbor) atd. atd. Samozřejmě, že by bylo prima, kdyby měli na to samostatná cvičení, ale není čas při tom objemu učiva. Také to nikdo nehodnotí, není to měřitelné, tedy se tomu věnují jen dobří učitelé a dobří rodiče, tak, jak mohou a umějí, jak osobnostně dorostli. Čest jim! :-)

+8/0
28.2.2016 13:23

L41e89n72k84a 44J71e27l48i41n67k62o62v50á 6105665495470

Nevešlo se k poslednímu odstavci: Tedy ruku na srdce: Není tento článek jen takovým trochu malinko krycím manévrem, pod kterým je obyčejné: "Kruciš, ta čtyřka mě stejně dost mrzí, synku. Navíc se přiznávám, že já těm rozborům taky moc nerozumím." :-) :-) :-)

Jak říkám, nic ve zlém. :-)

+2/0
28.2.2016 13:29

J27a77n 80K45o71r48y90t50á17ř 7949283386

Lenko, skutečně nemrzí :-), roky říkám všem svým dětem, že známka je jen určitá informace. A moje vyjádření vychází i z toho, když vidím, kolik z mých bývalých i současných spolupracovníků a kolegů umí (neumí) napsat srozumitelný a dobře sestavený text, většina toto umění moc neovládá a přitom všichni mají za sebou ty větné rozbory... Tak pak asi bude nekde mozna chyba...

0/0
28.2.2016 13:47
Foto

K52o83u47t65k77o92v83á 35H59e90l77e41n42a 4536777239130

Možná měli ti Vaši kolegové rodiče, kteří jim řekli, že větné rozbory a řada jiných vědomostí, které se na školách učí, jsou nedůležité, tak k nim tak přistupovali. Proto teď místo "Jezte, děti!" píší "Jezte děti", což je vlastně i případ Vašeho titulku.

+7/0
28.2.2016 13:58
Foto

J55a36n78a 10M82a15j22o33v10á 4335932546553

uvažovala jsem úplně stejně R^

0/0
1.3.2016 22:54

L91e86n78k82a 62J74e77l37i90n19k87o18v14á 6735985665420

... Ve výběru spolupracovníků?!? :-) :-) :-) :-) :-)

Ne, vážně, nechme to tak, vše podstatně bylo prozatím řečeno.

Hlavně když vám ta čtyřka nevadí. Ona se z ničeho nesmí dělat věda, ani z větných rozborů ani ze zbytečnosti větných rozborů ..... si myslím.

+1/0
28.2.2016 14:13

R25a22d21i49m 34K88a15l15a51s 2600526202321

Také jsem si na základní škole říkal, k čemu mi budou větné rozbory? Jenže to mi bylo zhruba dvanáct let... A dnes, když se snažím sestavit nějaký alespoň trochu reprezentativní text, za který bych se nemusel stydět, hledám na internetu v pravidlech a znovu se učím, kdy a za jakých podmínek např. píšeme čárku... A věřte nebo ne, ale souvislost tam je...

Ostatně se to netýká jen větných rozborů, mnohokrát se mi stalo, že jsem dohledával informace, které by příslušely do dějepisu nebo zeměpisu, protože se mi zatím "vykouřily" z hlavy a já si připadal poněkud nedostatečně.

Rozhodně mě nemrzí, že jsem se tenkrát to všechno musel učit, naopak mě mrzí, že jsem mnohé z toho zapomněl. Nerad si totiž připadám omezeně...

Popřemýšlejte o tom.

Ostatně ono i to proklínané memorování není neúčelné. Paměť se musí cvičit a to v každém věku.

Vyrůstal jsem v době, kdy bylo ve škole méně volna než dnes, ale neměl jsem pocit nějakého přetěžování. I tak bylo dostatek času na lítání po venku a zlobení. Byly to hezké roky.

Člověk by si měl zvyknout, že někdy musí zvládnout i to, co ho nebaví a třeba i tomu navzdory uspět. A tím více si pak vážit, pokud nakonec může dělat to, v čem je dobrý a v čem vyniká. Rozmazlená vybíravost není na místě a pro život je spíše komplikující, protože život zpravidla nic na stříbrném podnose nepřináší. Naopak - odříkaného chleba největší krajíc. To je řekl bych základní životní heslo, protože mnohé z toho, co jsem kdy ošidil, se mi později v určité formě vrátilo...

Proto říkám větné členy rozhodně ano a k tomu cizí jazyky, prezentaci vlastních názorů, argumentaci, důraz na souvislosti a studentské projekty rozvíjející kreativitu, spolupráci, schopnost analyzovat problém, popřípadě uvědomit si rozsah a potřebnost komplexních řešení.

+18/−1
28.2.2016 0:05

J11i95ř55í 75L37i13b63e15r 6618680340932

"Základní pravidla efektivní komunikace a její schopnost, mi přijdou důležitější, než větné členy."

-------------------------------------------------------------------------------------------

Prostě vyjděme z toho, že Vás většina diskutujících zřejmě nepochopila. Proč - to nedokážu definovat. Za mne s Vámi souhlasím a dávám karmu. R^Kdysi jsem žil jsem v přesvědčení, že mne škola připraví pro život. Včetně té vysoké. Jak jsem se mýlil...

+3/−1
27.2.2016 22:17
Foto

K51o61u78t43k50o89v98á 21H59e98l15e48n50a 4496367359710

Základní pravidla efektivní komunikace a její schopnost do značné míry souvisí s pochopením stavby jazyka, tedy i s větnými členy. Je důležité vědět, kdo či co je subjektem sdělení, kdo či co je jeho objektem, co v daném textu vyjadřuje jejich vlastnosti, co predikujeme či zda jde ve sdělení o to, jakým způsobem, kdy či například proč má k predikovanému dojít. To je logika textu a to je zároveň onen větný rozbor.

+10/−1
27.2.2016 22:27

J40i73ř80í 80L24i80b84e54r 6988210400412

Hluboce Vás obdivuji. Předpokládám, že píšete projevy našim politikům, ti také mluví pravdu, a nic než pravdu, přesto se od nich nic kloudného nedozvíme. Vaši větu bych si dovolil shrnout: "Budeš-li mluvit logicky a srozumitelně, pochopí tě i méně vzdělaný". :-)

0/−4
28.2.2016 0:07
Foto

J47a73n60a 41M16a82j98o16v92á 4905602476713

Jiří...k té logice a srozumitelnosti se právě poněkud krkolomně dospívá znalostí. Bez ní vznikají paskvily, kterým nepomůže ani sebevědomí jejich autora.

Cokoliv, co působí lehounce je výsledkem práce "za tím". A odkecat se to prostě nedá.

+4/−1
28.2.2016 0:19

J81i60ř68í 30L13i96b39e81r 6338460860492

V případě člověka, který netrpí poruchami učení, máte samozřejmě plnou pravdu. Osobně jsem základní i střední školu prošel tak, že jsem se doma učit nepotřeboval, a vysvědčení byla povětšinou s "trapně stejnými" známkami. Na vysokou jsem šel bez přijímacích zkoušek. Maje syna s ADHD, do jeho žákovské knížky se raději ani nedívám. Neb se tam nachází celá klasifikační stupnice s výraznou převahou známek vyšších hodnot. Jazyky jsou pro něj zcela "španělská vesnice". V matematice problém nemá, dokud se nejedná o slovní úlohu, pak je v koncích. Přitom to, co už (v páté třídě ZŠ) umí s počítačem, ve mne občas vzbuzuje závist, a to sám s počítačem pracuji denodenně, a určitě ne jen na úrovni poučeného uživatele. Maje na problematiku pohled i "z druhé strany", kladu větší důraz na přirozené komunikační schopnosti, a velkou výhodou je emoční inteligence, která s výukou jazyků zas až tak moc společného nemá. Taky mému oku více lahodí, pokud jest psáno gramaticky správně. Ale pro praktický život to nevidím jako zásadní axiom.

+1/0
28.2.2016 0:37
Foto

J49a51n50a 48M11a13j25o48v79á 4535252166413

Mám dvě vlastní děti s dlouhým výčtem "dys", dvě nevlastní z níž jedno má luxusní poruchu pozornosti....

Je to "jen" více práce a je nutno povznést se nad známky, najít priority.

Shazovat význam učení jen proto, že jde dítěti dřív...doplatí na to jen ono.

+5/−1
28.2.2016 0:55

J57i57ř75í 86L10i58b22e21r 6608210830542

Význam učení ani v nejmenším neshazuji. Jen si dovoluji zdvořile podotknout, že "ne každému je dáno", a úpěnlivě doufám, že se to snad v pubertě "spraví" (jak říkají někteří odborníci). Do té doby doma děláme, co je jen možné. Samozřejmě - známky tomu vůbec neodpovídají...

Na druhé straně (teď se opakuji), nejen učení je důležité pro spokojený a třeba i šťastný a úspěšný život. :-)

0/0
28.2.2016 1:06
Foto

J71a74n74a 52M90a96j31o20v92á 4145792826673

Mohu-li radit...(ale klidně to nečtěte, nejhorší jsou nevyžádané rady), pomozte najít priority (co je důležité se učit, co se dá občas brát méně vážně), určete, jaká známka je v kterém předmětu "OK" a nestressujte sebe ani dítě (ehm...to skoro nejde). Najděte dobré volnočasovky, ať si syn zažije úspěch...

Zkuste rozumně zacházet s úlevami (děti jich dovedou i využívat).

Moje zkušenost je, že na střední se holky vůbec nezhoršily (proti mizerné základce), protože už uměly spoustu věcí spojených s učením - třeba určit si priority a vůbec - učit se. Jak jim dozrávaly "rozumy", našly si způsob jak se učit. Dneska už jsou to dospělé, vzdělané a vzdělávající se dámy, které se svými "slabůstkami" umí zacházet.

Půjde to, držte se. Vím jak je to o nervy, taky jsem byla ve škole trapná premiantka.

(A věřte, větné rozbory drtily - dysgrafik chybu "citem" nevidí.)

+5/0
28.2.2016 1:49

J23i47ř45í 41L39i33b13e92r 6428130470272

Omlouvám se, chybička se vloudila. Správně mělo být: Váš příspěvek bych si dovolil....

0/0
28.2.2016 0:20
Foto

K69o72u35t13k94o76v75á 74H95e19l15e93n38a 4866497459320

Umím tu větu pochopitelně napsat i tak, aby mne pochopil i méně vzdělaný, ale předpokládala jsem že Vy, stejně jako pan Korytář, jste vzdělaný dostatečně na to, abyste ji pochopil právě takto. ;-)Zpravidla totiž přizpůsobuji styl mluvy "publiku".

Projevy politikům nepíši (možná začnu - dík za inspiraci), ale věnuji se vzdělávání. Vzdělávám-li žáky na ZŠ, hovořím tak, aby mi rozuměli právě oni, vzdělávám-li vysokoškoláky, volím pochopitelně jinou slovní zásobu. No a pokud vzdělávám nezaměstnané, dokážu svoji řeč přizpůsobit tak, aby mne chápali jak vysokoškoláci, tak i ti, kteří nedokončili ani zvláštní školu.

+6/0
28.2.2016 0:22

J73i43ř20í 39L55i69b34e19r 6278270170452

Nechci se opakovat, protože jsem "v mezidobí" psal příspěvek, který je výše. Království bych dal za to, kdyby mi někdo poradil, jak naučit syna, aby pochopil smysl věty, a to i takové, která je poměrně jednoduchá. A na to navazující věci - pochopení gramatiky (psaní tvrdého y a měkkého i), nedejbože i to, aby si pamatoval slovíčka z angličtiny déle, než jeden den. Udržet ho soustředěného se dá maximálně hodinu denně (rozdělenou po deseti minutách)... :-( Přesto - hloupý není, matematiku zvládá bez problémů, hudební výchova mu jde taky výborně. :-)

+1/0
28.2.2016 0:47
Foto

K37o12u12t48k49o95v30á 54H44e95l93e73n88a 4396357969980

Tomu rozumím! Také mám "speciálního" synka, sice jinak, ale i tak Vás chápu. Ale věřím tomu, že když se i tyto věci, které mu činí potíže, učit bude, alespoň něco v něm zůstane. Skutečně jsem ze zkušenosti přesvědčená o tom, že většina učitelů se snaží v dětech hledat a rozvíjet jejich potenciál. Pokud Váš synek takové pedagogy nemá (ten můj naštěstí ano), pak mne to mrzí, ale není to chyba systému vzdělávání, ale konkrétního kantora.

+2/0
28.2.2016 0:57
Foto

J18a64n88a 91M63a86j42o23v18á 4525542276663

Jo, to bylo taky nepochopitelné, holky sotva četly, ale noty jim šly bez problémů. Už to mi bylo podezřelé...;-)

+2/0
28.2.2016 1:51

R66u74d73o36l55f 23J84e48l93í89n54e70k 8433449189226

Podle čeho by se dítě mělo rozhodnout, jaký obor dále studovat, když by se nemělo možnost blíže seznámit s jednotlivými předměty?

+3/0
27.2.2016 21:50

P39e46t14r 44P26r63a40u74s 4325298589569

"Všechno, co se kdy naučíš, se ti jednou může hodit," říkával mi otec. A pro čtyřku nikdy neexistovala omluva. Pokud nevíte, proč se na střední škole vyučují větné rozbory, zeptejte se na ministerstvu školství. Takhle jen rozšiřujete řady rozumbradů, kteří školství rozumí, protože přece taky chodili do školy. A ještě jedno moudro. Jeden z docentů nám na přednáškách tu a tam vykládal i o životě. O škole říkal, že tam nechodíme proto, abychom se něco naučili, ale abychom se naučili učit se.

+3/0
27.2.2016 21:44
Foto

V31o81j38t54e80c18h 50P80á88n49i44k 45S52r38. 5741301804797

Vcelku rozumný článek. Škola fakt cpe dětem do hlav mnoho zbytečností na úkor věcí potřebných do dnešního a, hlavně, toho zítřejšího světa..

+2/−3
27.2.2016 21:29

J33a49n 37K78o90r87y24t52á44ř 7479253266

Prispěvky některých komentátorů v diskusi, kteří kritizují můj názor, jsou postaveny na logické argumentu, že vše, co děláme, tedy i to, co se děti učí ve škole, má nějaký význam. Ano, to je pravda. Ale i pobyt ve vězení, autonehoda či 2. světová válka mohou mít a mají svůj význam. Článek je o něčem jiném...

Právě schopnost pochopit složitější text, jeho hlavní sdělení a umět na něj adekvátně reagovat je to, co je podle mého názoru univerzální dovednost pro celý život a to je něco jiného, než treba učení se nazpaměť věcí, které velká část dětí brzy zase zapomene, třeba proto, že je na všech typech škol malá možnost individuálních vzdělávacích plánů a školy se podle mě /můžu se ale mýlit/ málo zaměřují na to , aby v každém žákovi rozvíjely to, pro co má vlohy a pomáhaly mu s jeho případnými handicapy.

+4/−4
27.2.2016 20:53

J14a73r83o39s66l84a49v 72H80e92j98n71a 4697111709

Právě schopnost pochopit složitější text je podmíněna znalostí gramatiky; to jsou také ty větné rozbory a pod.

+6/−2
27.2.2016 21:13
Foto

J83a62n45a 40M89a46j53o37v70á 4425772466903

Váš článek je o pohrdání gramatikou.... nejen svým obsahem, ale také formou. Až usoudíte, že synátor potřebuje doučování z větné stavby, zajděte s ním.

+3/−2
27.2.2016 21:26
Foto

K39o64u13t75k96o59v81á 59H95e78l56e81n30a 4196207319780

Tvrdíte tedy, že vás Vaši oponenti špatně pochopili? Mám pocit, že téměř nikdo z diskutérů Vám zde neargumentuje tím, že by učení se nazpaměť mělo být podstatou vzdělání, naopak jsme poukazovali na to, že u většiny Vámi zmíněných znalostí jde o rozvíjení logického a kritického myšlení, potažmo o rozvoj argumentačních dovedností.

Pokud máte pocit, že se školy málo zaměřují na to, aby v žácích rozvíjely jejich vnitřní potenciál, patrně vycházíte z nějaké konkrétní zkušenosti. Ovšem jako politik byste se měl opírat o fakta, nikoli o pocity. Moje zkušenost je diametrálně odlišná.

Vaše argumenty by mi připadaly úsměvné (postavit to, co se učí děti ve škole, na stejnou úroveň s pobytem ve vězení), pokud by nezazněly z úst (klávesnice) politika mého kraje.

A na ty větné rozbory se zkuste mrknout se synem, třeba pak budete mít menší problémy s valencí a větnou interpunkcí - občas to zcela mění význam původního sdělení.

+5/0
27.2.2016 21:48
Foto

B53r25o55n56i34s16l90a19v 54G82a36b36r91y10š 2122819721

A copak jste měl z češtiny Vy, pane Korytáři? Jste dospělý člověk, česky mluvíte hodně dlouho, češtinu jste se naučil ovládat na základní škole. To jste se za tak dlouhou dobu, co jste základní školu dokončil, nenaučil ani čárky?

Pamatujte na to, že to, jak píšete, je především Vaše vizitka. A když se někdo nedokáže správně vyjádřit a správně psát ve svém rodném jazyce, vystavuje se velmi trapným situacím a bude spíše k smíchu nehledě na to, jak hluboká myšlenka je. Omluveni jsou pouze lidé s poruchou čtení a psaní.

Praxe se bez teorie neobejde a teorie bez praxe taky ne. Obojí se musí vzájemně doplňovat. Kromě dějepisu, tělesné a výtvarné výchovy si ze základní školy nepamatuju nic zbytečnějšího. Dějepis především kvůli datům. Ale tu a tam mě něco chytne a přečtu si, kdy bylo tamto a co se kdy stalo. Tělesná výchova v podání některých pedagogů je otřesná. Zvlášť neuznávám známkování tělesných výkonů - ne každý ve 12 letech hodí kriketovým míčkem 60 metrů, ne každý uběhne 3 km za 12 minut. Výtvarná výchova jako umělecký předmět mi moc nesedl a nechápu ho doteď. Přesto věřím, že se našli tací, které předmět oslovil a své umění pěstují dál.

+11/0
27.2.2016 19:29

K75a31r20e49l 75C89h53r88a62s53t35i18n21a 4913374810235

Pane autore, nepotěšil jste mě, ani já Vás nepotěším, abych použil známou průpovídku. Na třech řádcích nemohu vyargumentovat Váš hluboký omyl, proto uvedu jediný fakt, z něhož lze odvodit další. Kdyby se redaktoři lépe učili jazykový a větný rozbor, nenasekali by v textech tolik chyb. Kdybychom neslyšeli o bitvě u Lepanta, žít bychom sice mohli, ale netušili bychom, proč a jak se naši předkové tolik bránili tlaku islámu atd. atd. Všeobecné vzdělání svědčí nejen o kulturnosti národa či jednotlivce. ale učí žáka myslet v oboru a chápat, že věda je uspořádaným poznáním a jak ono poznání funguje, jak ho mohu využít v praxi. Prostě - řekl bych, že všechno je jinak, než píšete. Přeju Vám příjemný den a přemýšlejte o tom !

+9/−1
27.2.2016 17:29

J18a70r55o80m83í80r 75K49r14á59l 4790769324139

R^ Souhlas. Ale je fakt, že jako ekolog a politik tu češtinu tak moc nepotřebuje. ;-)

+4/−1
27.2.2016 18:32

K35a70r80e42l 30C76h88r89a70s30t48i23n23a 4623374400745

Pane Jaromíre, bez kultivované češtiny se dnes neobejde žádný Čech. Stačí, aby promluvil nebo napsal pár řádků a každý pozná, mluví-li s gentlemanem nebo s pacholkem. Ať se daří !

+4/0
27.2.2016 21:03

P64e79t21r 25P30r16a32u70s 4715408729529

Neříkejte, že neznáte nikoho, kdo se bez kultivované češtiny neobejde. Naopak, je spousta takových, co to považují za přednost.

+1/0
27.2.2016 21:46

J85i28ř28í 81L20i15b40e31r 6128650610742

Znám dost velmi chytrých lidí, v zaměstnání velice úspěšných (a i bohatých), přesto jejich psaný projev v češtině stojí gramaticky za starou belu. Že je někdo dyslektik, nebo dysgrafik ještě neznamená, že je hloupý a neúspěšný.

0/0
27.2.2016 22:05

J93a57r91o52m53í15r 21K68r92á43l 4580709104429

Nechcete doufám říci, že 90% vysokoškoláků trpí nějakou disfunkcí ?

0/0
28.2.2016 9:26

J63i40ř18í 89L43i58b70e18r 6598240170902

To jsem tam doopravdy nenapsal :-)

0/0
28.2.2016 13:29

J21a96r75o65m79í17r 87K67r71á24l 4930639764379

Kéž by to tak bylo ! :-) Jenomže zatímco dřív i pomocný dělník pokládal za samozřejmost, snažit se psát bez chyb a styděl se za ně, dnes řada absolventů VŠ dokáže i v životopisu nasekat kopec hrubek.

+1/0
28.2.2016 9:25

J80i11ř52í 53L64i87b72e30r 6708810600922

Otázkou je ale proč. Zda jsou lemplové, protože se to nenaučili, nebo "na to nemají". Mám známého, který se výborně naučil anglicky i německy, přesto jeho čeština není zdaleka bez chyby. Nedokážu si to vysvětlit, jestli mu určitě něco nechybí, pak je to až neuvěřitelná pilnost.

0/0
28.2.2016 13:34

M15i46l67o13s46l94a76v 86V35l13c80e35k 1712446750453

inkluzi, segregaci ....prosim,muze mi to nekdo objasnit?Ja se to v ceske skole neucil:)

+2/0
27.2.2016 17:15
Foto

M64i35c59h16a46l 89G93r81e44š39l53i34k 9401276902396

Ja si myslím, že štvorky u maturanta nie sú v poriadku. Ale u maturantky by mohli byť aj výhodou. ;-)

+4/0
27.2.2016 15:52

M96i76l70o91s89l83a88v 90V82l51c65e45k 1352166870393

:)))nejsem proti

+1/0
27.2.2016 18:15

J38a66n 83R80á87ž 1779573754920

Jsem rád, že mne na gymplu mučili s integrály, derivacemi a maticemi, i když jsem věděl, že jako právník to nikdy nebudu potřebovat.

a) dozvěděl jsem se, že něco takového existuje

b ) vzbudilo to ve mně respekt k těm, kdo se to perfektně naučil používat a tedy i ke všem studentům oborů, kde tato znalost byla podmínkou úspěšného absolvování

c) naučil jsem se pracovat s taháky a aplikovat nic mi neříkající vzorečky v testech

Poučení: Nic z toho, co se učí na gymplu není zbytečné a žák, ani rodič, není od toho, aby určoval co se má, či nemá ve škole učit!

P.S. Úroveň kantorů je zvláštní kapitolou a s tématem nemá co dělat!

+20/−1
27.2.2016 15:20

J42a71n 28R14á47ž 1899573424870

Jo a dodávám: Inkluze, tak jak ji chtějí zavádět, na příkaz Bruselu, naší socialističtí inženýři, počítaje v to i právničku Dálkovou, bude definitivním hrobařem úrovně základního vzdělání v ČR.

+10/0
27.2.2016 15:24

J44a86n 54R84á62ž 1239683234800

To "D" ve jméně Válková, tam padlo samo;-D

0/0
27.2.2016 15:26

Z40u12z63k53a 77S54o71u46č62k69o24v45á 8645147522874

Mně se to samovolně vlouděné D líbilo. Vzala jsem to jako rébus a trochu provětrala mozkové závity.;-)

0/0
27.2.2016 20:10

J52i93ř41í 57U93r16b78a90n 4494536733698

Přesně tak... a hlavně se naše hlavy učily přijímat informace. I to učení Vrchlického veršů nazpaměť, zdánlivě k ničemu užitečné, jen trenovalo mozek a teprve v oboru, ke kterému jsme se rozhodli, našlo využití.

+5/0
27.2.2016 15:28

J24a84r53o78m33í33r 79K31r30á95l 4190589894119

Ono i při psaní těch taháků leccos v hlavě utkvělo. :-)

+5/0
27.2.2016 18:33





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.